درخواست جواز ساخت در تهران و حومه

فرآیند صدور پروانه ساختمانی شامل مراحل مختلفی است و بسته به موقعیت و پیچیدگی پروژه می تواند متفاوت باشد. در اینجا یک طرح کلی از روش های معمول درگیر آورده شده است:

1. طراحی مقدماتی: مالک یا معمار ساختمان باید طرح اولیه سازه پیشنهادی را تهیه کند که شامل نقشه ها، مقاطع، نماها و مشخصات باشد.

2. ارائه اسناد: مالک یا معمار باید پس از آن طرح اولیه و سایر مدارک مورد نیاز مانند نقشه محل، سند ملک و گواهی منطقه بندی را به شهرداری محل یا اداره ساختمان استان ارائه کند.

مدارک لازم جهت اخذ پروانه ساختمان به شرح زیر است :

  • اصل سند مالکیت ملک و کپی آن
  • برگه تسویه حساب مربوط به عوارض ساختمان و سایر عوارض به شهرداری
  • اصل مدارک هویتی مالک ساختمان که شامل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها می‌شود
  • نقشه ساختمانی طراحی شده توسط معمار حرفه‌ای

3. بررسی و تایید: بخش ساختمان اسناد و مدارک را بررسی کرده و بازرسی های محل را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ساختمان پیشنهادی با قوانین و مقررات محلی ساختمان مطابقت دارد. در صورتی که بخش ساختمان طرح اولیه را تایید کند، مالک یا معمار می تواند به طراحی تفصیلی اقدام کند.

4. طرح تفصیلی: مالک یا معمار باید نقشه های دقیق ساختمانی، مشخصات و سایر مدارک لازم مورد نیاز برای ساخت ساختمان را تهیه کند.

5. ارائه طرح تفصیلی: سپس مالک یا معمار باید طرح تفصیلی را برای بررسی و تایید به بخش ساختمان ارائه کند.

6. صدور پروانه ساختمانی: در صورت تایید طرح تفصیلی ساختمان، پروانه ساختمانی برای مالک یا معمار صادر می شود. پروانه ساختمانی شرایط و الزامات ساخت و ساز مانند نوع مصالح مورد استفاده، اندازه ساختمان و مدت زمان ساخت را مشخص می کند.

7. ساخت و ساز: پس از آن مالک یا پیمانکار می تواند با رعایت شرایط و الزامات مندرج در پروانه ساختمان شروع به ساخت و ساز ساختمان نماید.

8. بازرسی: در طول ساخت و ساز، بخش ساختمان بازرسی های دوره ای را برای اطمینان از انطباق با مجوز ساختمان و قوانین محلی ساختمان انجام خواهد داد.

9. بازرسی و تایید نهایی: پس از تکمیل ساخت و ساز، بخش ساختمان یک بازرسی نهایی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که ساختمان تمام الزامات و مشخصات ذکر شده در پروانه ساختمان را برآورده می کند. در صورت گذراندن ساختمان از بازرسی نهایی، مجوز نهایی و پروانه سکونت برای مالک صادر می شود.

فرم درخواست اخذ جواز ساخت مسکونی و ویلایی در تهران و حومه
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
لطفا وضعیت ملک مشخص کنید.
لطفا موقعیت ملک مشخص کنید.

در اینجا جزئیات بیشتری در مورد مراحل صدور پروانه ساختمانی در تهران و حومه وجود دارد:

  1. طراحی مقدماتی: طرح اولیه باید شامل اطلاعاتی مانند اندازه و ارتفاع ساختمان، تعداد طبقات، نوع مصالح ساختمانی، محل ورودی و خروجی ها و چیدمان فضاهای داخلی و خارجی باشد.
  2. ارائه مدارک: مالک یا معمار علاوه بر طرح اولیه باید مدارک دیگری از قبیل سند مالکیت ، نقشه برداری توپوگرافی و گواهی عدم دخل و تصرف ارائه دهد.
  3. بررسی و تایید: بخش ساختمان ممکن است نیاز به بازنگری در طرح اولیه داشته باشد در صورتی که با قوانین یا مقررات ساختمانی محلی مطابقت نداشته باشد. هنگامی که بخش ساختمان طرح اولیه را تأیید کرد، مالک یا معمار می تواند طراحی دقیق را انجام دهد.
  4. طراحی تفصیلی: طرح تفصیلی باید شامل اطلاعات دقیق تری در مورد ساختمان باشد، مانند طراحی سازه، سیستم های لوله کشی و الکتریکی و اقدامات ایمنی در برابر آتش.
  5. ارائه طرح تفصیلی: طرح تفصیلی باید به همراه سایر مدارک از قبیل برآورد هزینه ساخت و برنامه زمانبندی ساخت به بخش ساختمان ارائه شود.
  6. صدور پروانه ساختمانی: بخش ساختمان ممکن است قبل از صدور پروانه ساختمان نیاز به بازنگری های اضافی در طرح تفصیلی داشته باشد. پس از صدور پروانه ساختمانی، مالک یا پیمانکار باید آن را در محل ساخت و ساز نمایش دهد.
  7. ساخت و ساز: مالک یا پیمانکار باید شرایط و الزامات مندرج در پروانه ساختمان را در طول فرآیند ساخت رعایت کند. بخش ساختمان ممکن است در مراحل مختلف ساخت و ساز، مانند مراحل فونداسیون، قاب بندی و تکمیل، بازرسی انجام دهد.
  8. بازرسی: هدف از بازرسی اطمینان از انطباق ساخت و ساز با پروانه ساختمانی و مقررات محلی ساختمان است. مالک یا پیمانکار باید قبل از هر بازرسی به بخش ساختمان اطلاع دهد.
  9. بازرسی و تایید نهایی: بازرسی نهایی پس از اتمام ساخت و بهره برداری کلیه سیستم ها انجام می شود. در صورت گذراندن ساختمان از بازرسی نهایی، مجوز نهایی و پروانه سکونت برای مالک صادر می شود. سپس می توان ساختمان را اشغال کرد و برای هدف مورد نظر استفاده کرد.

توجه به این نکته ضروری است که مراحل صدور پروانه ساختمانی بسته به موقعیت و پیچیدگی پروژه ممکن است متفاوت باشد. توصیه می شود که مالک یا معمار با بخش ساختمان محلی برای الزامات و مقررات خاص مشورت کند.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح